Saturday 14 December 2013

Vitamin untuk Wanita Hamil

Pemakanan yang sihat serta pelbagai diet kehamilan dapat membantu untuk mendapatkan vitamin dan mineral yang anda perlukan.Walaubagaimanapun, apabila anda hamil, keperluan nutrisi yang dperlukan lebih tinggi, jadi sangat disarankan untuk mengambil beberapa makanan tambahan dan juga memastikan anda mendapat semua yang anda perlukan.




  • membantu perkembangan sel tubuh bayi dalam kandungan. Keperluan protein meningkat ketika wanita sedang mengandung kerana protein diperlukan untuk membina placenta dan sel tubuh bayi.
  • Amalan mengambil ESP ketika mengandung juga dapat mencantikkan kulit bayi.
  • Bagi wanita hamil, pengambilan ESP membantu memberi tenaga terutamanya ketika mengalami alahan (kurang/tak lalu makan). 
  • Protein yang baik dan berkualiti penting untuk kesihatan keseluruhan yang baik, kerana sel yang sihat menyerap lebih nutrien daripada sel yang tidak sihat






  • menyokong bekalan kalsium dalam tubuh. Bayi memerlukan kalsium yang tinggi untuk pembentukan tulang, sistem saraf, otot dan hati bayi yang sihat.
  •  Bagi wanita hamil pula, ia penting untuk ransangan saraf dan mengelakkan kekejangan otot ketika hamil.
  • Wanita hamil memerlukan kalsium sekitar 1000 mg ke 1300 mg sehari. Istimewanya Ostematrix kerana ia ia bukan sahaja kalsium, malahan lengkap dengan magnesium dan vitamin D (bantu penyerapan).
  •  Kalsium juga penting untuk denyutan jantung dan tekanan darah yang stabil. Kalsium yang cukup ketika hamil juga amat penting kerana sekiranya bayi dalam rahim tidak mendapat bekalan kalsium yang cukup, bayi akan ‘menarik’ kalsium daripada ibunya, yang mana akan memberi kesan kepada ibu hamil seperti osteoporosis di kemudian hari.



(3) Vita-Lea :




adalah multivitamin yang membantu melengkapkan kekurangan nutrient ibu mengandung yang banyak diserap oleh bayi. Keistimewaan Vita-Lea ia mengandungi iron formula yang membantu mencegah anemia yang sering dialami oleh wanita hamil. Wanita hamil perlu mempunyai paras HB yang baik iaitu >11g/dl . Hb sangat penting untuk 
   a) IBU
  • Hb kurang, ibu akan cepat berasa letih, kadang2 akan mengalami sesak nafas, pening2 dan rasa nak pitam, jantung bergerak laju/rs berdebar2 (palpitation) 
   b) Bayi
  •  penting untuk perkembangan bayi & pembentukan organ2 seperti kepala, tangan, kaki, jantung, otak, dan anggota2 



(4) B-Complex :



mengandungi tambahan folik asid yang sesuai untuk ibu mengandung.  Folik asid yang diperlukan semasa kehamilan ialah 0.4 mg dimana ia sangat penting untuk mencegah kecacatan pada bayi. Ia juga membantu ibu mengandung untuk lebih bertenaga dan mengurangkan tekanan perasaan ketika mengandung.





membantu mengaktifkan folik asid dan meningkatkan kadar penyerapan zat besi buat ibu mengandung. Ia juga membantuk meningkatkan antibodi ibu mengandung supaya tidak mudah jatuh sakit. Vitamin C juga penting untuk pembentukan kolagen dimana ia adalah asas pembinaan tulang-tulang rawan, otot-otot & tulang-tulang fetus.



(6) Omega Guard – Trimester 2 & 3 Sahaja 


Penting untuk membantu pembentukan otak bayi daripada peringkat awal. Mengandungi DHA dan EPA yang sangat penting untuk otak dan mata bayi. Juga membantu mengawal kadar kolestrol dalam badan wanita hamil. 

P/S Sila berhenti mengambil omega guard 2 bulan sebelum kelahiran

No comments:

Post a Comment